maanantai 22. huhtikuuta 2013

Sauna ja seurakunta

Maallistunut kristillisyys muistuttaa mielestäni saunamuseota. Saunoista ollaan ylpeitä ja niitä esitellään vierailijoille. Museossa on esitteitä saunan historiasta ja kunnioitettavaan perinteeseen voi tutustua lukemalla tai piipahtamalla eri saunatyypeissä: savusaunassa, kertalämmitteisessä, jatkuvalämmitteisessä, sähkökiukaalla varustetussa, ainavalmiissa ja niin edelleen.

Kuvittelepa tilanne, että joku ottaisi saunan historian tosissaan ja haluaisi soveltaa sitä nykyaikaan vaikkapa riisumalla vaatteet ja menemällä löylyyn ja häntä paheksuttaisiin ja ihmeteltäisiin, miten hän voi olla noin sivistymätön.

Saunan kohdalla tuskin käy näin, mutta kirkon kohdalla hyvinkin. Meitä, jotka haluamme soveltaa Raamatun koko sisältöä nykypäivään, oudoksutaan helposti. Onneksi meitä on paljon, tosin täällä Euroopassa tunnumme olevan vähemmistönä. Minun on vaikeaa ymmärtää sellaisia versioita kristinuskosta, jotka noudattavat vuosisatojen saatossa kehittyneitä muotoja, mutta jättävät Jeesuksen seuraamisen mehevän ytimen ja suuren osan Raamattua sikseen.

Mitä tarkoitan tällä? Ymmärrän Raamattua niin, että se kertoo ennen kaikkea Jeesuksesta, Isästä ja Pyhästä Hengestä ja suhteen hoitamisesta ihmisen ja Jumalan välillä. Kristinuskon parhaimpia juttuja on se, että Jumala on tullut ihmiseksi ja hän haluaa olla avuksi tavallisessa ihmisen elämässä.

Isä meidän -rukouskin paljastaa saman: Tärkeää on Jumalan tunteminen hyvänä isänä. Rukoilemme hänen valtakuntansa ja tahtonsa tapahtumista myös maan päällä niin kuin se on täydellisesti totta sitten taivaassa, jossa ei ole enää sairautta, eroa, kyyneleitä ja niin edelleen. Jokapäiväisiä asioita saa pyytää, esimerkiksi ruokaa, asuntoa, apua ihmissuhteisiin, vaatteita ja työtä. On tärkeää ymmärtää olevansa syntinen ja pyytää sitä anteeksi, ja samalla voi pyytää itselleenkin anteeksiantavaa mieltä. On hyvä taistella Jumalan armon avulla kiusauksia ja pahuutta vastaan. Jeesuksen esimerkki tästä on selvä.

Jos suhde Jumalan kanssa ei ole oikein selkeä, jos syntien anteeksi saaminen on jäänyt epämääräiseksi, jos Jeesuksen seuraamiseen ja ikuisen elämän toivoon liittyvä sisäinen vapaus ei ole oikein auennut, jos Pyhän Hengen lohdutus ja todellinen läsnäolo armolahjoineen tuntuu vieraalta, maallistunut viileä uskonnollisuus voi olla ihan ok. Jumala pysyy sopivan kaukana ja elämän asiat omassa hallinnassa. Sauna on korkeintaan haalea.

Jos taas on kokenut oman likaisuutensa ja saunan puhdistavan vaikutuksen, lämmön ja rentouttavan hiljaisuuden, ehkä vielä hyvässä seurassa, voi vakuuttua siitä, että sauna on parhaimmillaan, kun se on lämmitetty peseytymistä, seurustelua ja rentoutumista varten.

Välimuodot ovat ehkä kaikkein merkillisimpiä. Osa porukasta hikoilee vaatteet päällä ja miettii, miten jotkut voivat kokea näin tukalan paikan mukavana. Millaisia kiistoja käydäänkään, kun jotkut haluavat pitää paikan museona ilman lämpöä, että saa pitää vaatteet päällä, ja toiset haluavat lisää lämpöä ja yrittävät neuvoa toisia vähentämään vaatteita, että olisi helpompi puhdistua.

"Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili." Hepr. 4:12-13,

"Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme." 1. Joh. 1:7, 8

"Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa." 1. Kor. 14:1


Jukka toimii Suomen Lähetysseurassa Lapuan hiippakunnan lähetyssihteerinä ja asuu Jyväskylässä. Hän on Kirsin mies ja neljän lapsen isä. Ulospäin suuntautuva seurakunta armolahjoineen innostaa edelleen! Jukka vastaa New Winen johtajaretriittitoiminnasta.