Olen viime päivinä lueskellut 3. Mooseksen kirjaa ihan
urakalla. Ohessa tarjoan joitakin hajanaisia ajatuksia lukemiseni pohjalta.
Vanhan ja Uuden testamentin eroista
Lukemisen myötä minussa on vahvistunut käsitys, jonka mukaan
kristityt hyvin harvoin ymmärtävät, mistä Vanhassa testamentissa on kysymys.
Turhan usein kun kuulee väitettävän, että pelastus Vanhassa testamentissa
tapahtuu tekojen kautta kun taas Uusi testamentti on täynnä armoa.
On totta, että Vanhaan testamentti – eikä vähiten 3.
Mooseksen kirja – sisältää paljon mieltä askarruttavia asioita. Edellä
mainittuja väitteitä 3. Mooseksen kirja ei kuitenkaan tue. Vai tukeeko?
Pelastus lakia noudattamalla?
Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä
noudattaa, ne antavat elämän. Minä olen Herra. (3. Moos 18:5, KR92).
Raamatun kääntäminen alkukielestä on todella vaativaa
puuhaa, enkä mielelläni käy arvioimaan kriittisesti käännöksiä. Tässä kohden
moinen on kuitenkin tarpeen, sillä sekä KR33 että KR92 tulkitsevat yllä
mainittua kohtaa rajusti. Hieman huolittelemattomampi käännös paljastaa
puutteet:
Pitäkää minun lakini ja käskyni, jotka mies tekee ja elää
niissä. Minä olen Herra. וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־חֻקֹּתַי וְאֶת־מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר
יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי יְהוָה
En halua pitkästyttää sinua keskustelulla siitä, kuinka
jakeen toinen osa tulisi tarkalleen ottaen kääntää. Mielestäni siinä kyllä
luvataan elämä niille, jotka pitävät Jumalan lain eli Tooran, mutta kontekstin
mukaan jakeen päähuomio on siinä, miten Jumalan kansan tulisi elää. Koko 18.
luku koskee (seksuaalisia) rajoja perheen, heimon ja kansakunnan sisällä sekä
ulkoisesti suhteessa vieraisiin kansoihin. Viesti on selvä: Jumalan kansan
tulee olla erilainen ja elää Tooran määrittelemää elämää (vrt. 3. Moos 18:4).
Toora ei suinkaan anna elämää kuten KR33 ("on niistä elävä") ja KR92
("ne antavat elämän") väittävät, vaan Toora on sen alueen merkitsijä,
jonka sisällä elämä toteutuu. Elämä saadaan Jumalalta itseltään, joka on kaiken
elämän lähde.
Pelastus perustui Jumalan armoon
Huomaa, että jakeen alkuperäiset kuulijat elivät jo Jumalan
kanssa liitossa. He eivät olleet siis pyrkimässä pelastukseen sisään, vaan jo
elivät sitä todeksi. Pelastus perustui heidänkin kohdallaan Jumalan aiempaan
armotekoon (joka Israelilaisille luonnollisesti oli vapauttaminen Egyptin
orjuudesta).
Jumalan laki perustuu Jumalaan itseensä
Huomaa vielä, että jakeen käsky on perusteltu sanoilla:
"Minä olen Herra." Toora ei ole joukko satunnaisia sääntöjä, jotka
sattuivat pälkähtämään päähän, vaan perustuvat Jumalaan itseensä. Toisaalla 3.
Mooseksen kirja mainitseekin, että Jumalan kansan tulee olla pyhä koska Jumala
itse on pyhä (3 Moos. 11:44, 45; 19:2; 20:7, 26; 21:8 vrt. Matt. 5:48).
Vanha testamentti ei vaadi synnittömyyttä
Pyhyys on 3. Mooseksen kirjan mukaan tottelevaisuutta ja
moraalista täydellisyyttä. Kirja ei kuitenkaan vaadi synnittömyyttä, sillä sen
sisällä tarjotaan ohjeet sovituksen toteuttamiseksi tilanteissa, jossa kansa on
kulkenut harhaan. Samalla uhraaminenkaan ei automaatisesti takaa
anteeksiantamusta, vaan kirja vakuuttaa, että Jumala tutkii jokaisella kerralla
rikkojan sydämen. Anteeksianto ei siis tapahdu mekaanisena toimenpiteenä, vaan
lainrikkoja luottaa aina Jumalan armoon syntejään anteeksi pyytäessään.
Vanhan ja Uuden liiton vertailua
3. Mooseksen kirjan läpi katsottuna pelastuskäsitys Vanhassa
ja Uudessa testamentissa ei vaikuta kovinkaan erilaiselta. Molemmissa (1) suhde
Jumalaan perustuu Jumalan armoon, (2) uskova kutsutaan tulemaan täydellisesti
Jumalan kaltaiseksi ja elämään pyhää elämää (Matt. 5:48), ja (3) rikkomuksen
tapahtuessa liiton rikkoja turvautuu Jumalan hyvyyteen.
Mikä meissä Uuden liiton ihmisissä on vikana?
Uuden liiton täytyy siis olla aivan poskettoman hyvä, jos jo
Vanhakin perustui armoon. Miksi kristityt siis ovat kuitenkin niin
epätäydellisiä? Ehkäpä ongelmamme on siinä, että itsepintaisesti valitsemme
syntisen luontomme mukaisen elämän Hengessä elämisen sijasta (Gal. 5:14-26 vrt.
Jer. 31:31-34; Hes. 36:24-27). Hengessä eläminen on paljon enemmän kuin
armolahjat, profetiat ja parantuminen. Meidän ei tule unohtaa Pyhän Hengen
pyhittävää vaikutusta elämässämme, vaan sallia hänen johtaa meidät Jumalan
mielen mukaiseen elämää niin perheessä kuin työpaikoillakin.
Kop, kop. Pyhä Henki on jo aika pitkän aikaa kolkutellut
sinun ovellasi. Päästäisitkö sisään arkenakin, pliis.
Markus on Hiljan isä ja Arjan mies. Papiksikin on joku
joskus kutsunut. Tällä hetkellä Markus on opintovapaalla rapakon toisella
puolella suorittamassa teologian jatko-opintoja.