Markus Nikkanen
Tätä kirjoitellessani istuskelen mukavasti
nojatuolissa ja katselen edessäni aukeavaa harvinaisen tyyntä Pohjanmerta.
Perheeni on asunut viimeiset kolme ja puoli vuotta St Andrewsissa,
Skotlannissa, jonne muutimme teologian jatko-opintojeni tähden. Palautin
väitöskirjani esitarkistukseen pari viikkoa sitten ja nyt odottelen tietoa
siitä, milloin väitös tapahtuu. Pitkästä aikaa näen maailman väreissä, ilman
jatkuvaa painetta siitä, että deadline lähestyy. Pitkästä aikaa pystyn ottamaan
rennosti ja lukemaan kreikankielistä Uutta testamenttiani ilman, että mietin
koko ajan oman väitöskirjani aihetta.
Kyllä, minä olen niitä hulluja kristittyjä,
jotka ovat lähteneet täyttämään päätänsä tiedolla — siitäkin huolimatta, että
pitkän matkani varrella olen kuullut jos jonkinlaista varoitusta siitä, mitä
uskovalle voi käydä, kun moiselle tielle lähtee. Itselleni matka on kuitenkin
ollut varsin toisenlainen kuin nuo varoittelijat ovat antaneet ymmärtää.
Joidenkin tutkimieni tekstien äärellä olen itkenyt ja tehnyt parannusta, kun
olen vihdoin ja viimein ymmärtänyt, mistä niissä on kyse. Myös pysyvästä
muutoksesta uskallan jo nyt puhua. Jumalan sana on auennut aivan uudella
tavalla, kun olen ajatellut Paavalin ajatuksia Paavalia seuraten. Lisäksi
minusta tuntuu siltä, että käsitän uskoni ytimen nyt huomattavasti paremmin
kuin ennen.
En tarkoita sitä, että oma matkani olisi
ollut täysin mutkaton. Yliopisto-opintoihin kuuluu ajatus siitä, että opetus on
tunnustuksista riippumatonta. Tämä tarkoittaa, että uimavedessä kelluu jos
jonkinlaista kökkärettä. Päätä ei yksinkertaisesti kannata työntää pinnan alle
ilman sukelluslaseja — sen verran bakuja ja iilimatoja siellä vilisee kauniiden
kalojen ja värikkäiden korallien lisäksi. Matkani varrella olen törmännyt hyvin
vaikeisiin kysymyksiin, joutunut pohtimaan Raamatun ilmoituksen luonnetta,
lukenut paljon sellaista tavaraa, joka oli ja on täysin vastakkaista sille,
mihin itse kristittynä uskon.
Reissun päälle ei siis kannata lähteä
kevyin eväin, soitellen sotaan. Kaiken tämän kohtaaminen on tehnyt minusta
kuitenkin loppupeleissä vahvemman, koska se on saanut minut pohtimaan oman
uskoni perusteita ja tarvittaessa selvittämään asian juurta jaksaen.
Mutta miksi jaan sinulle tarinaani? Onko
tämä teologian jatko-opiskelijan puolustus sille, miksi opintoihin lähdettiin?
Ei. Asiani on paljon tärkeämpi ja liittyy niin minuun kuin sinuunkin.
Raamatun mukaan Jumalan rakastaminen on
kokonaisvaltaista touhua, johon kuuluu myös uskovan mieli. Paavalin mukaan me
muutumme Kristuksen kaltaisuuteen mielemme uudistamisen kautta (Room. 12:1–3).
Se mitä päämme sisällä tapahtuu, ei siis ole yhdentekevää Jumalalle. Usko,
johon sinut ja minut on kutsuttu, ei ole tiedon ja ymmärtämisen vastakohta,
eikä aivoja tarvitse jättää narikkaan kirkon ovella. Päinvastoin, niiden tulisi
olla tukevasti päässä, mikäli haluamme nähdä todellista muutosta itsessämme ja
seurakunnassamme!
Usko on suhde Jumalaan, turvautumista
häneen — liima, joka kiinnittää meidät Kristukseen. Samalla usko etsii
ymmärrystä ja mahdollistaa ymmärtämisen. Ilman ymmärrystä olemme helposti
tuuliajolla, milloin minkäkin “herran rohveetan” vietävissä. Ja kun vaikeat
ajat koittavat, takkimme saattaa olla aika lailla tyhjä, kun vaikeita
kysymyksiä ei ole koskaan kohdattu älyllisellä tasolla. Vaarana on vetää
näissäkin kohdin fiiliksellä, ja vetää pahasti metsään. Siksi tarvitsemme
vahvoja juuria, jotka syntyvät vain käyttämällä Jumalan meille antamaa
hermokimppua. Mieli täytyy opettaa ajattelemaan, ja siitä tulee tehdä
kuuliainen Jumalan sanalle.
Kaikkien kohdalla tämä ei
luonnollisestikaan tarkoita teologian jatko-opintoja. Mutta kaikkien kohdalla
tämä tarkoittaa Raamatun kurinalaista tutkimista, sen teksteihin perehtymistä
ja vaikeiden kysymysten kohtaamista. Moista kuuliaisuutta Jumalan sanalle ei
saavuteta yhden yön aikana. Se ei tule kuin manulle illallinen. Mielen
opettamiseen tarvitaan kurinalaisuutta, ja se ei ole aina kivaa. Lisäongelman
hommaan tuottaa se, että telkkarista ja Netflixistä tulee niin monenlaista
mukavaa tuijotettavaa — tuijotettavaa, joka on usein täysin päinvastaista
niille arvoille, joille haluat mielesi altistaa Raamattua tutkimalla.
Loppupeleissä — kovan puurtamisen jälkeen —
Raamatun tutkiminen tuo mukanaan suuren tyydytyksen sekä pääoman, josta voi
jatkuvasti ammentaa. Kaikessa tässä meitä auttaa Jumalan Pyhä Henki, joka
valaisee ymmärryksemme.
Markus Nikkanen
markus.nikkanen(ät)me.com
Markus on Hiljan isä ja Arjan mies. Tällä hetkellä hän suorittaa teologian jatko-opintoja Skotlannissa. |