maanantai 13. toukokuuta 2013

Vain yksi Jumalan sana

Jumala puhuu meille kaikille Raamatun sanan kautta. Mutta toisinaan hän puhuu aivan erityisesti juuri minulle ja juuri sinulle. Silloin jotain käsittämätöntä tapahtuu. Meissä syntyy hänen sanansa vaikutuksesta usko, joka vastaanottaa sanan ja muutos tapahtuu. Jumala sanoo sanan, hän synnyttää uskon ja hän myös aikaansaa muutoksen. Jumalan sanassa on luomisvoimaa kaikkeen mitä tarvitsemme, oli se sitten hengen, sielun, ruumiin, mielen, tunne-elämän tai minkä muun alueella tahansa. Sanallaan Jumala on luonut kaiken mitä näemme ja senkin mitä emme näe.

Vuosia sitten sain ikävän poskiontelontulehduksen. Se oli toinen poskiontelontulehdukseni, joten tiesin heti mistä oli kysymys, kun kumartuessani päässäni vihlaisi ikävästi. Tunne oli samanlainen kuin jos olisi kärsinyt päänsärystä, hammassärystä, kurkkukivusta ja korvasärystä yhtä aikaa. Tulehdus oli ollut riesanani jo pari, kolme päivää.

Asuimme tuolloin Kanadassa ja seurasin mielelläni aamuisin erään tunnetun tv-evankelistan ohjelmaa. Niin tein sinäkin aamuna. Tapansa mukaan tuo evankelista ojensi ohjelman lopussa kätensä kohti tv-kameraa ja alkoi rukoilla kotikatsomoissa olevien puolesta. Minäkin suljin silmäni ja hiljennyin rukoukseen. Yhtäkkiä kuulin evankelistan sanovan: ”Nyt jollakin siellä kotona paranee…” ja sitten kuulin sanan ”sinus” (poskiontelo). Sana tuli niin odottamatta, että hätkähdin ja kuin ällikällä lyötynä huudahdin: ”Minä! Se olen minä.” Uskoni omisti tuon sanan siinä paikassa, ja illalla olin täysin terve. En ole jälkeenpäinkään kyennyt selittämään, mitä tuossa tilanteessa tapahtui. Hetki oli ohikiitävän nopea, ja usko, joka omisti tuon sanan minun kohdalleni, tuli jostain muualta, ei minusta itsestäni.

Mielestäni Jumalan äänen kuuleminen on kristityn elämän tärkein asia. Tarvitsemme korvat, joilla kuulemme Jumalan johdatuksen ääntä. Voimme myös oppia kuulemaan Jumalan erityisiä sanoja toisia ihmisiä varten, niin kuin tuo tv-evankelista kuuli Jumalan erityisen sanan minua varten. Vain yhden sanan.

"Mutta sadanpäällikkö vastasi: ’Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani paranee.’ --- Sitten Jeesus sanoi sadanpäällikölle: ’Mene. Tapahtukoon niin kuin uskot.’ Sillä hetkellä palvelija parani." (Matt. 8: 8,13) 


Johanna toimii taloushallinnon tehtävissä seurakunnassa. Sydämen toive on nähdä Jumalan valtakunnan laajentuvan ja olla siinä mukana. Johannalla ja Markulla on kolme aikuista lasta. New Winessa hän on johtotiimin sisäisen tiedonkulun yhteyshenkilönä.