maanantai 4. maaliskuuta 2013

Rakkausjuttu

Istuin sadan nuoren keskellä sohvalla, keskellä salia. Menossa oli uudenvuoden yö ja nuorisokonferenssin paneeli, vieressä puolisoni Leila ja muutama muu. Vetäjä jakeli nuorten aitoja ja vaikeitakin kysymyksiä: Raamatusta, synnistä, parisuhteesta, seksistä, elämästä ylipäänsä. Meidän vähän tai enemmän vanhempien tuli vastata – hyvin mutta lyhyesti, kuinkas muuten. Kaikki kuuntelivat. No, ainakaan lyhyitä vastauksista ei tainnut tulla...

Etenkin nuorena kohdataan monenlaisia haasteita. On tarve ymmärtämää elämää, Jumalaa ja omaa itseä. Tärkeitä aiheita lähestyttiin illassa kuitenkin toistamiseen rajojen tai sääntöjen etsimisen näkökulmasta. Huomasimme näkevämme koko kysymykset eri tavoin.

Nuorena selkeyttä etsittäessä ajattelusta pyrkii samalla tulemaan jotenkin sääntökeskeistä tai jopa syntikeskeistä. Usein etsitään ikään kuin hyvän ja pahan rajaa – sen sijaan että etsittäisiin parasta. Tuollainen raja voi olla konkreettisempi ja helpommin määriteltävissä kuin ”paras”. Mutta silti, miksi sitä lopulta etsitään?

Sääntökeskeinen ajatustapa on ydintä Vanhassa Testamentissa, ei Uudessa – siis oikeastaan se on enemmän juutalaisuutta kuin kristinuskoa. Sitä on kyllä helpompi hahmottaa. Käytännössä se ymmärretäänkin päällä eikä sydämellä. Tätä ajatustapaa saamamme kasvatuskin on usein vahvistanut. Mutta mikä oikeastaan on Uuden Testamentin ajatustapa?

Jeesus painotti, että lain suurin käsky on rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Hän lahjoitti sisimpäämme Pyhän Hengen mahdollistamaan tällaisen rakkauden. Konkreettinen Jumalan rakastaminen antaa uudenlaisen perusasenteen kaikkeen. Vaikkemme edes tietäisi tai muistaisi elämässä hyödyllisiä sääntöjä, rakkaus Häneen saa meidät toimimaan monenlaisissa asioissa parhaalla tavalla. Tulemme noudattaneeksi käskyjä miettimättä niitä sen kummemmin.

Itse asiassa paraskin pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen jättäisi sellaisenaan Jeesuksen varmaan jotenkin surulliseksi.  Hän kaipaa rakkauttamme, ei steriiliä tottelemista. On aivan eri asia noudattaa Hänen tahtoaan siksi, että rakastaa Häntä kuin velvollisuudentunnosta. Kun rakastaa, haluaa sydämestään ilahduttaa rakkautensa kohdetta. – On oikeastaan hurjaa, että meille pienille ihmisille on annettu valta joko tuottaa Jumalalle iloa tai pidättää se Häneltä. Mutta sellainen oikeus kuuluu rakkaussuhteeseen. Herra itsekin iloitsee siitä, että tekee meille hyvää (5 Ms 30:9, KR33).

Eikä sääntökeskeisyys sitä paitsi edes toimi. Inhimillisessä yrittämisessä meille käy niin kuin Paavalillekin: ”En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.” (Rm 7:15). Kukaan ei taida onnistua elämässä tai tulla onnelliseksi keskittymällä ongelmiin ja niiden rajapintoihin. Jeesuksen rakastaminen on oikeastaan täysin päinvastainen näkökulma. Keskitymme Häneen, meissä kasvaa ihailu, rakkaus ja halu ilahduttaa Häntä. Tämä sydämen asenne toimii paremmin. Tulemme tehneeksi vähemmän (itsellemmekin haitallisia) virheitä tai erehdyksiä, ja Pyhä Henki johdattaa meitä kohti terveempää ja siunauksellisempaa elämää.

Haluamme toteuttaa elämässämme Jumalan tahtoa ja haluamme tulla onnellisiksi. Kumpikin on oikea ja hyvä päämäärä. Mutta loppujen lopuksi – ne eivät olekaan eri asioita.

Usko on paljon enemmän sydämen kuin pään asia. Eikä suhde Jeesukseen ole joku oppi tai -ismi – vaan tosiaankin rakkausjuttu.


Pekka on Rovaniemen vapaaseurakunnan puheenjohtaja. Yhdessä puolisonsa Leilan kanssa hän koordinoi paikallista New Wine -toimintaa. Lasten ja nuorten asiat ovat tuttuja oman perheen lisäksi siviilityöstä.