sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Bää -asiaa

Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, sanoi tuo Hyvä Paimen. Jeesuksesta onkin helppo uskoa, että hän tuntee tarkkaan jokaisen lampaansa. Mutta kuinka hyvin voi lammas tuntea paimenensa?

Olen joskus nähnyt lampaan ihan läheltä. Jos muistan oikein, niin otuksen silmistä ei heijastunut erityisen syvällistä pohdintaa maailmankaikkeuden olemuksesta tai elämän tarkoituksesta. Ehkä lammas kykenee hyvinkin tunnistamaan paimenen äänen ja jopa seuraamaan sitä. Niinhän Jeesuskin sanoi. Mutta tuskin siinä lampaan ja paimenen välillä kovin kummoista vuorovaikutusta pääsee syntymään.

Jeesuksella oli kuitenkin mielessään jotain enemmän. "Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän." (Joh 10:14-15) Jeesus sanoi olevansa yhtä Isän kanssa. Hän kuuli ja ymmärsi Isän puhetta, näki Isänsä tekoja ja toteutti hänen tahtoansa. Näin syvään ja todelliseen suhteeseen Jeesus ilmeisesti tuli kutsumaan meitäkin.

Johanneksen evankeliumin luvussa 17 Jeesus jatkaa samasta aiheesta.  Hän rukoilee Isältä, että hänen opetuslapsensa "olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä". Tämä ns. ylimmäispapillinen rukous ajatellaan tavallisesti rukoukseksi kristittyjen keskinäisen yhteyden puolesta. Kristittyjä kehotetaan sitten joko vaalimaan allianssihenkistä yhteiskristillisyyttä tai ponnistelemaan kirkkokunnallisen ekumenian puolesta näkyvän ykseyden aikaansaamiseksi – jotta Jeesuksen rukous tulisi vastatuksi.

Mutta onko tämä todella sitä yhteyttä, jonka puolesta Jeesus rukoili? Seuraavat jakeet valottavat asiaa enemmän. "Minä rukoilen, että että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa (jae 21). Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä."

Jeesuksen ei oikeastaan tarvinnut erikseen rukoilla Isältä uskovien keskinäistä yhteyttä, sillä siihen hän oli antanut selkeän tien jo aiemmin. "Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä." (Joh 15:12) Sen sijaan hän ylimmäisenä pappina hartaasti rukoili, että opetuslapset hänen kauttaan pääsisivät yhteyteen Isän kanssa. Tämähän juuri oli Jumalan pelastussuunnitelman päämäärä: että ihmisen särkynyt yhteys Jumalaan eheytyisi. Jeesus pyysi Isältä, että hän saisi nyt ottaa paikkansa tässä suunnitelmassa: "Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä."

 New Winen rukouspalveluopetus korostaa hiljentymisen ja kuuntelemisen merkitystä. Jeesus on lunastanut ja kutsunut meidät elävään yhteyteen Jumalan kanssa. Tästä yhteydestä käsin me voimme myös palvella toisiamme rukouksin. Jeesuksen sovitustyön ansiosta kuka tahansa kristitty voi välittää toiselle Jumalan rakkauden kosketuksen.

Emme kuitenkaan pysty tähän ilman Pyhän Hengen apua. Henkensä kautta Jumala tuo valtakuntansa meidän keskellemme. Ilman Jeesuksen Henkeä me olemme eksyksissä kuin lampaat ilman paimenta. Ja suurin piirtein yhtä fiksujakin.


Markku toimii kirkkoherrana Etelä-Pohjanmaalla sekä New Wine -johtotiimin yhteyshenkilönä Englannin suuntaan. Sydämellä julistus- ja rukoustyö yhdessä Johannan kanssa sekä moottoripyörät ja cajon.