maanantai 1. lokakuuta 2012

Miten ”järkevä” ihminen voi uskoa?

Työkaveri kysäisi tuota kerran – ei pilkaten eikä imarrellen vaan ihan vain vilpittömästi ihmetellen. Kysymys uskosta mietityttää.

Huomasin nuorena, miten tuo kysymys näytti jakavan ihmiset ja mielipiteet kahtia. Kaikki eivät mitenkään voineet olla oikeassa. Ratkaisevaa oli, onko Jumala faktaa vai fiktiota. Lopulta, kun kysymys ei vain jättänyt rauhaan, ajattelin kysyä sitä suoraan Häneltä itseltään. Se ratkaisisi, mille puolelle itse asetun. Olin vakavissani, katsoin huoneeni kattoon päin ja esitin kysymykseni tyyliin ”jos olet olemassa, niin …”

En oikeastaan halunnut silloin tulla uskoon, pikemmin päinvastoin. Niinpä asetin asian ratkaisemiseksi merkin, joka Jumalan piti täyttää – poikamaisen ja melko vaikean mutten mahdotonta. Yllätyksekseni merkki toteutui seuraavana päivänä. Hätäännyin siitä ja yritin rikkoa sääntöjä manipuloimalla asian toiseksi omin voimin. Se näyttikin onnistuvan – kunnes yritys vastoin todennäköisyyksiä yhtäkkiä romahti täysin. Merkki jäi voimaan, enkä voinut sille mitään. Saatoin melkein nähdä hyväntahtoisesti ilkikurisen hymynkareen Taivaallisen Isän suupielessä…

Vastaus oli selkeä. Olisi ollut älyllisesti epärehellistä yrittää selittää se pois muka sattumana. Myöhemmin vielä opin, että tilastotiedekin olisi tässä tukenut Jumalaa ja sulkenut sattuman mahdollisuuden merkitsevästi pois. Päädyin siis uskomaan Jumalaan – ja juuri järjen takia, en siitä huolimatta. Sitä paitsi saamani vastaus paljasti kaupan päällisiksi, että Jumala onkin elämänläheinen ja lämminsydäminen hahmo, joka välittää yhdestäkin pienestä ihmisestä – ja jonka huumorintaju on vertaansa vailla!

Kysymys uskon olemuksesta pysyy ajankohtaisena uskossa olevallekin. Uskoon liittyy asioita, joita emme voi täysin ymmärtää. Toisiin rukouksiin näemme vastauksia, toisiin emme. Jeesuksen opetus ja kommentit opetuslapsille kertovat, että uskolla on suuri merkitys paitsi pelastukselle, myös sille kuinka voimme auttaa toisiamme ja toteuttaa Jeesuksen omilleen jättämää maanpäällistä palvelutehtävää. Vanhan kirkkoraamatun määritelmä uskosta (Hbr 11:1) – luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy – pätee sekä pelastavaan että käytännön elämässä harjoitettavaan uskoon. 

Markuksen loppuluku lupaa paljon. Se rohkaisee ja samalla haastaa meitä. Uskoa voi vain sellaiseen, jota pitää mahdollisena, ainakin jossain määrin. Mahdollisina taas pidämme usein Tuomaan tapaan asioita, joita olemme nähneet tai kokeneet. Tärkeämpää on ehkä kuitenkin se, kuinka paljon luotamme lupausten antajaan. Mitä enemmän koemme Jumalan läheisyyttä ja huolenpitoa ja opimme tuntemaan Hänen sydäntään, sitä rohkeammin uskallamme uskoa myös Hänen yliluonnolliseen apuunsa ja vastauksiinsa. Ja ottaa tarvittaessa riskejäkin (ojentautua sen mukaan, mikä ei näy). Silloin vastaukset näyttävät lisääntyvän, mikä taas kasvattaa luottamusta vähän lisää. Ja niin edelleen.

Isän sydäntä oppii tuntemaan niin kuin kenen tahansa muunkin – olemalla Hänen kanssaan. Teemme valintoja päivittäin, tahtomattammekin. Jos/kun valitsemme suosia ja ruokkia nälkäämme Jumalaa kohtaan – joka muun nälän tapaan kasvaa syödessä – kohtaamme yhä useammin Jumalan hyvyyden ilmentymiä, sekä luonnollisia että yliluonnollisia. New Wine -opetukset auttavat tässä prosessissa tehokkaasti. Meissä kasvaa järjenkin hyväksymä (vaikkei ymmärtämä) konkreettinen odotus eli asennoituminen ja jopa toiminta sen luottamuksen mukaan, että Jumala toimii elämässämme, tarvittaessa luonnonlakien sijasta oman kaikkivaltiutensa pohjalta. Tämä on uskoa, ehkä jotain sen tapaista, mitä Jeesus opetuslapsiltakin odotti.

Taitaakin olla niin, että on nimenomaan järkevää uskoa. Tai ei ole järkevää olla uskomatta…

Pekka Valmari

Pekka on Rovaniemen vapaaseurakunnan puheenjohtaja. Yhdessä puolisonsa Leilan kanssa hän koordinoi paikallista New Wine -toimintaa. Lasten ja nuorten asiat ovat tuttuja oman perheen lisäksi siviilityöstä.