maanantai 24. syyskuuta 2012

Uskon ja tekojen välinen ristiriita?

Uskonpuhdistus sanoi sen selvästi: ihminen ei pelastu tekoja tekemällä vaan uskomalla Kristukseen. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Sitäkö, että usko on jotakin intellektuaalista pyörittelyä uskollisuuden ja kuuliaisuuden sijasta? Jos teoilla ei todella ole väliä, miksi Paavalin teksti on täynnä imperatiiveja ja Jeesuskin nostaa riman hurjan korkealle? Onko Roomalaiskirjeen sanoma todella ristiriidassa Jaakobin kirjeen kanssa?

Mitäpä jos ongelmamme on keinotekoinen ja johtuu väärästä näkökulmasta? Raamattu lausuu yhä uudestaan ja uudestaan: "Kristuksessa." Itse asiassa koko Uudesta testamentista löytyy vain kuusi tekstiä, jotka kuvaavat uskoon tulemista Kristuksen muuttamisena meihin. Kaikki loput - ja niitä on moninkertainen määrä - kuvaavat uskoon tulemista ihmisen osallistumisena ja samaistumisena Kristukseen.

Kun lain ja tekojen välistä ristiriitaa ajattelee tältä kantilta, huomaa, että todellinen ongelmamme on se, että näemme itsemme jatkuvasti irrallisena Jumalasta. Meitä ei ole tarkoitettu tottelemaan Jumalan käskyjä hänestä irrallaan vaan hänessä. Usko liittää meidät Kristukseen, koska se on raakaa luottamusta Häneen itsemme sijasta. Samalla Kristuksessa oleminen ei voi koskaan olla muuta kuin aktiivista ja uskollista kuuliaisuutta Jumalan tahdolle, koska elämme Kristuksen elämää ja osallistumme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

Siinäpä sinulle pähkinä purtavaksi. Siunattua päivän jatkoa.


Markus on Hiljan isä ja Arjan mies. Papiksikin on joku joskus kutsunut. Tällä hetkellä Markus on opintovapaalla rapakon toisella puolella suorittamassa teologian jatko-opintoja.