Raamatussa kerrotaan Pietarin ihmetelleen pääsiäisaamuna mielessään,
mitä oikein oli tapahtunut. Tyhjän haudan arvoitus selvisi kuitenkin hänelle ja
muillekin opetuslapsille aika pian. Sen sijaan pitkäperjantain eli Jeesuksen kuoleman
merkitys avautui Pietarille vasta pitkän ajan kuluessa ja vähitellen.
Pian pääsiäisen jälkeen Pietari julisti helluntaisaarnassaan
Jumalan anteeksiantoa juutalaisille, kun nämä kääntyvät ja tunnustavat
syyllisyytensä Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen. Myöhemmin Corneliuksen kodissa Pietari
sitten oivalsi pelastuksen olevan tarjolla kaikille, myös pakanoille. On silti hyvä
huomata, että Jeesuksen sovitustyöstä Pietari opettaa selkeästi vasta
kirjeissään (1 Piet 2:24 ja 3:18).
Apostoli Paavali sen sijaan ymmärsi Jeesuksen sovitustyön
merkityksen Pietaria nopeammin, ja hän olikin ensimmäinen kristitty joka kirjoitti
aiheesta laajasti ja johdonmukaisesti. Eikä hänen opetuksensa nyt ihan niin
vaikeatajuista ollut kuin mitä Pietari näytti ajattelevan. Hämmästyttävää kuitenkin on, että Paavalin alkuperäinen opetus hämärtyi jo ensimmäisillä
vuosisadoilla. Ja että Jeesuksen rististä opetetaan nykyään niin eri tavoin.
Ehkä asiat selviävätkin paremmin, kun niitä ihmettelee
yhdessä toisten kanssa eikä vain itsekseen kuten Pietari. Vaikkapa sitten muutaman
viikon päästä Himoksella!
Markku Sarento
markku.sarento(ät)outlook.com
Markku on evankelista ja pastori, jonka sydän sykkii Jeesuksen ristin evankeliumille. Markku tykkää tehdä seurakuntavierailuja Johannan kanssa ja on loputtoman innostunut moottoripyöristä ja cajonista.
Markku on evankelista ja pastori, jonka sydän sykkii Jeesuksen ristin evankeliumille. Markku tykkää tehdä seurakuntavierailuja Johannan kanssa ja on loputtoman innostunut moottoripyöristä ja cajonista.